Aggebo & Henriksen

aggebo & henriksen

Hva skjer når man ber to talentfulle designere om å ta en titt på et standardprodukt som Troldtekt? De finner naturligvis inn til kjernen, foredler produktet og får oss andre til å se på trebetong på en ny måte. Mathilde Aggebo og Julie Henriksen har gitt Troldtekt ny vitalitet og visuell styrke.

Mathilde Aggebo og Julie Henriksen er utdannet fra Danmarks Designskole, og står i dag bak selskapet aggebo&henriksen. De arbeider i krysningen mellom kunsthåndverk, arkitektur, industriell produksjon og design. De fikk blant annet stor anerkjennelse for den kunstneriske utsmykningen av Tietgens Kollegiet i Ørestaden, og nylig har de samarbeidet med arkitekter som blant annet Henning Larsen Architects, Lundgaard og Tranberg samt 3 x Nielsen.

Intervju

Å arbeide med et 100 prosent naturprodukt og samtidig få mulighet til å utnytte masseproduksjon kreativt var en idé som designerduoen aggebo&henriksen straks tente på. Etter å ha eksperimentert med format, farge og form endte de to designerne opp med fire spennende serier til Troldtekt dekorasjon.

– Selve strukturen og linjene i en Troldtekt-plate er nesten som grov filting. Dermed minner det faktisk påfallende mye om tekstil. Designer Julie Henriksen dro raskt paralleller til utdannelsen som vever da hun første gang fikk en Troldtekt-plate i hånden. Siden våren 2007 har hun sammen med kollegaen Mathilde Aggebo satt sitt preg på fire forskjellige serier i Troldtekt dekorasjon, som gjør det mulig å kombinere god akustikk med en flott utsmykning av store vegg- eller takflater.

Japansk inspirasjon i Ørestaden

De to designerne utgjør den dynamiske designerduoen aggebo&henriksen, som er et anerkjent navn innen tekstildesign, grafisk trykk og unike vevninger. De to har samarbeidet med store arkitektfirmaer som Henning Larsen Architects, Lundgaard & Tranberg og 3 x Nielsen. I 2006 fikk duoen et markant gjennombrudd innen arkitektur med den svært godt mottatte kunstneriske utsmykningen og fargesettingen på Tietgens Kollegiet i Ørestaden. Den består blant annet av en japanskinspirert bearbeiding av veggenes kryssfinerplater.

Tente på Troldtekt

De to designerne så umiddelbart potensialet i å arbeide med Troldtekt, da de etter omtale av deres kunstneriske utsmykning av Tietgens Kollegiet i tidsskriftet Byggeri ble kontaktet av Niels Kappel, sjef for rådgivning og utvikling hos Troldtekt A/S. Han så noen muligheter til å videreutvikle konseptet til Troldtekt dekorasjon, der trebetongen påføres trykk av forskjellig karakter, sier Mathilde Aggebo.

– Vi tente umiddelbart på ideen om et samarbeid – men med det klare forbeholdet at vi ikke ønsket å lage unike spesialprodukter. I stedet ville vi utnytte masseproduksjonen kreativt. Troldtekt er en veldig god historie om et 100 prosent naturlig produkt, der treet sendes inn i den ene enden av fabrikken, og platene kommer ferdig ut i den andre enden, fortsetter hun.

Eksperimenter med farge og form

Designerne fikk tilsendt en mengde prøver på Troldtekt i forskjellige finheter og begynte å eksperimentere med farger og form.

– Det var mange spørsmål som måtte avklares. Hvordan lager vi noe som skal kunne brukes i mange forskjellige sammenhenger? Hvordan kunne vi male platene uten å miste stoffligheten? Hvilken type maling kan brukes? Og hvordan sikrer vi en holdbar overflate? Vi likte platen som den var, og vi ønsket ikke å gjøre den til noe annet, sier Mathilde Aggebo.

Fortrolige med materialet

I hallen "Turboladen" på Statens Værksteder for Kunst og Håndverk la Julie Henriksen og Mathilde Aggebo Troldtekt-platene ut på gulvet i store og små formasjoner, slik at de kunne teste ulike fargekombinasjoner og mønstre.

– Vi ble raskt fortrolige med materialet. Vi følte mulighetene ved å gi trebetongen et ekstra lag med betydning, og det var viktig å opprettholde en viss transparens. Formspråket var også vesentlig, og i alle seriene har vi valgt å arbeide med klare geometriske former, sier Julie Henriksen. Arbeidsprosessen endte med at aggebo&henriksen leverte fire serier til Troldtekt dekorasjon, "Striper", "Skyer", "Labyrint" og "Lotus". Med de spesialdesignede løsningene har duoen vist at estetikk og akustikk enkelt kan gå opp i en høyere enhet.

Labyrinten på veggen

36 tilfeldig oppsatte Troldtekt-plater danner en spennende labyrint på veggen i møterommet hos Junckers Industrier A/S i Køge. Junckers, som er Europas ledende produsent av massive parkett- og plankegulv, valgte Troldtekt dekorasjon med aggebo&henriksens design da akustikken i møterommet skulle forbedres.

– Møterommene våre var preget av svært dårlig akustikk, og når alle var samlet rundt bordet, var det nesten umulig å snakke sammen. Det var slitsomt og uholdbart i lengden. Noe måtte gjøres, og kanskje kunne vi i samme omgang gjøre rommet mer inspirerende å oppholde seg i, sier Jakob Mallan, avdelingsleder i produksjonsservice hos Junckers Industrier. Hver av de 36 kvadratiske Troldtekt-platene er påført samme mønster, men variasjonen oppstår ved en veksling mellom positiv og negativ. Dessuten kan platene vendes vilkårlig og dermed opptre i mange forskjellige kombinasjoner.