Anne Stensgaard

Kan man redesigne tradisjonelle trebetongplater slik at de får et mer sanselig estetisk uttrykk – uten å miste de gode akustiske egenskapene? Det var utfordringen Anne Stensgaard påtok seg i samarbeid med Troldtekt.

 

Anne Stensgaard er utdannet glassblåser, og har derfor øye for former. Hun har et hjerte som banker for kvalitetsprodukter i naturmaterialer – spesielt hvis de når ut til mange mennesker. I tillegg har hun øre for god akustikk. Derfor var det opplagt for henne å utarbeide avgangsoppgaven som designteknolog i samarbeid med Troldtekt.

– Jeg ville undersøke hva Troldtekt kan gjøre formmessig. Kjernespørsmålet var hvordan man kan bearbeide det estetiske uttrykket i industrielle akustikkplater, forteller Anne Stensgaard.

Hele produksjonsforløpet tok to måneder, og hun dro nytte av flere av Troldtekts medarbeidere underveis. Kurt Madsen fra hovedkontoret hjalp til med å definere materialets muligheter og finne retning på prosjektet. Til daglig samarbeidet Anne Stensgaard med daværende produksjonsleder Hanne Enemark og tømrer Jan Carlsen, som hjalp til med sparring, praktisk utførelse og montering på verkstedet i Troldhede.

 

Fine former

Til eksamen presenterte Anne Stensgaard plater presset i konkave buer, dobbeltbølger og andre forførende, runde former. Og hun fikk god respons.

– Prosjektet ble riktig vellykket. Platene har et mer sanselig uttrykk, og strukturen blir vakkert fremhevet av de nye formene – uten at det går ut over materialstyrken. Den akustiske effekten er til og med forbedret på grunn av platenes fasong og diffusorenes direkte integrasjon i trebetongen, forklarer hun.

 

Positive perspektiver

De nye platene er tenkt til det private markedet, markante næringsbygg og offentlige bygg – og har vakt gjenklang hos Troldtekt.

– For oss er det naturlig å hjelpe ambisiøse studenter videre, og vi setter pris på dynamikken og utviklingsmulighetene prosjektet har gitt oss, sier administrerende direktør Peer Leth.

De organiske formene er nå utstilt i selskapets eget showroom, der de venter på at det riktige prosjektet kan kickstarte en egentlig produksjon.

De tre seriene

I forlengelse av arbeidet med de nye organiske formene utviklet Anne Stensgaard også en serie plater der det brukes vanlige Troldtekt standardplater som bare skjæres ut i forskjellige former. Dette endte med tre forskjellige serier som Troldtekt nå kan produsere etter ordre.

Små sirkler

Troldtekt små sirkler består av plater som skjæres i de ønskede målene, og deretter skjæres det hull i platene. Platene monteres i to lag i kontrastfarger. Enten to lag trebetong eller ett lag Rockfon med farget filtlag og ett lag trebetong.

Niveau

Troldtekt niveau består av plater i ulike tykkelser, noe som skaper nivåforskjellen mellom platene. Platene monteres som vanlige Troldtekt-plater, men med forskjellige skruer avhengig av tykkelsen på platen.

Små sirkler

Troldtekt små sirkler består av plater som skjæres i de ønskede målene, og deretter skjæres det hull i platene. Platene monteres i to lag i kontrastfarger. Enten to lag trebetong eller ett lag Rockfon med farget filtlag og ett lag trebetong.

Skisser og ideer

Anne Stensgaards formål med oppgaven var å komme med nye ideer til produkter som tilfører skulpturell og estetisk verdi i et rom. Dessuten ønsket hun å utvikle produkter som ikke gikk på kompromiss med akustikken og som var oppnåelige for de fleste budsjett.

Anne Stensgaard beskriver i prosjektet sitt at hun hadde to valgmuligheter, enten kunne hun skjule den akustiske dempingen eller fremheve den som en del av innredningen. Anne Stensgaard valgte den andre muligheten, fordi hun ønsket å utvikle produkter som gjør en synlig forskjell og bidrar til arkitektonisk merverdi i rommet.

Anne Stensgaard ble inspirert av tidens trender innen boligbygging og innredning. Hun beskriver i prosjektet sitt at tidens trender peker mot en mykere og mer personlig innredning, men også en mer fri og dristig stil. Dessuten preger organiske former seg fritt på tak og vegg. Anne Stensgaard hadde tre forslag:



1. Tredimensjonal utforming av overflaten

  • Gjøre overflaten på modulene tredimensjonal.
  • Bearbeide overflaten slik at den får et organisk og levende uttrykk.
  • Innarbeide lyddiffusorer/lydbarrierer i selve platen.
  • Utnytte lys- og skyggeeffekten formen vil gi.
  • Innfarging av betongen i nye farger.

2. Ny overflatestruktur

  • Bearbeiding av overflaten.
  • Dekorasjon med ulike lette materialer i overflaten.
  • Bambusfibre, tekstiler, strikk, rette spon, flettede bånd m.m.
  • Øke overflatestyrken.

3. Ny utskjæring av platene i geometriske former

  • Skjære platene på 600x2000 mm i nye, geometriske former.
  • Fargelegge betongen i nye, forskjellige toner.
  • Platene kan settes opp i mosaikklignende mønstre med ulike kombinasjoner.
  • Bruk modulene til dekorasjon på større flater.
  • Mulighet for å lage buede overflater med formene.



Tredimensjonal form

Det mest interessante resultatet av prosjektet var ifølge Anne Stensgaard en ny tredimensjonal utforming av trebetong. Den tredimensjonale utformingen har blant annet den fordelen at man vil kunne bygge inn barrierer i selve platene og forhåpentlig få samme effekt som om man satte opp lameller eller lignende tak.

Organiske former vil i seg selv bryte lyden. De tredimensjonale formene appellerer til sansene våre, og kan bidra til å skape stemning og gjøre et strengt rom mer innbydende.

Anne Stensgaard valgte fortsatt å bruke tre som overflate. Hun vurderte å bruke treflisene på en mer velfrisert og strukturert måte for å se hvordan uttrykket til platene ville endre seg hvis alle fibrene gikk i samme retning eller ble vevd sammen. Dette viste seg imidlertid ikke å være mulig i praksis, og med de nye formene fremsto treet flott, og det var ikke nødvendig å endre strukturen for å få et mer organisk og estetisk uttrykk.

Skisser og ideer: Enkel bølge

Denne formen begynner i et rett forløp på 30 mm, slik at det er mulig å montere moduler med skruer og slik at bølgen får en kraftigere sving og dermed en mer spent bue. Modulene kan monteres i ulike kombinasjoner.

Montering: 4 skruer, T35-skinne eller skjult KN-beslag.

Skisser og ideer: Konkav bue

Denne buen er et opplagt valg for renovering og ombygging av gamle stallbygninger. De krumme buene vil gi assosiasjoner til de tradisjonelle hvelvede himlingene.

Oppheng: T35-skinne eller et usynlig KN-beslag.

Skisser og ideer: Asymmetrisk bølge

Modulene kan både monteres over hele taket eller som enkeltmoduler mellom standardplater på 600 x 600 mm.

Montering: Usynlig T35-skinne eller skjult KN-beslag.

Skisser og ideer: dobbel bølge

Modulen er optimert og begynner i et rett forløp på 30 mm, slik at det er mulig å montere moduler med skruer og slik at bølgene får en kraftigere sving og dermed en mer spent bue.

Skisser og ideer: Dobbel asymmetrisk bølge

Disse modulene er flotte når de monteres over en samlet takflate. Lyset vil gi ulike skygger avhengig av retning, og du vil samtidig oppleve bølgene som mer eller mindre kraftige, avhengig av hvilken side du ser dem fra.

Montering: skjult KN-beslag eller skjult T35-oppheng.