Det komfortable klasserommet
Aarhus kommune har lagt skole til et prosjekt om forbedring av inneklima, da inneklima er et tema kommunen har fokus på. Med et konkret, eksisterende bygg har det vært mulig å foreta sammenligninger og gjøre erfaringer.
Det er en velkjent utfordring at mange av landets skoler har et dårlig inneklima, og det er ikke mange snarveier til en enkel og billig løsning for eksisterende bygg. Aalborg Universitet har tatt initiativ til prosjekt I-DIFFER sammen med EKOLAB, Windowmaster og Troldtekt. Fokus har vært på luftkvalitet, akustikk og termisk komfort. Samtidig har man søkt etter en løsning som er energibesparende. Prosjektet er gjennomført på Ellehøjskolen i det vestlige Aarhus. En skole fra 1973 med flate tak og takvindu.
Enkel løsning
Et ventilasjonsanlegg er integrert i bygningen ved delvis å legge til en fasade. Dermed er det mulig å trekke frisk luft inn over klasserommets nye Troldtekt-himlinger, der utvalgte plater er åpne for diffuserende luft. Denne typen Troldtekt ventilasjon gir ikke trekk og reduserer lydgener. Kombinasjonen av Troldtekt ventilasjon og tak betyr at akustikken er betydelig forbedret. Den ekstra fasaden påvirker også temperaturen i klasserommet og reduserer varmetapet gjennom fasaden.
Du merker det
Resultatene er naturligvis målbare og viser at etterklangstiden er halvert, og akustikken er derfor innenfor lovkravene. CO2 -nivået er også betydelig redusert, noe som betyr mye for elevenes konsentrasjonsevne gjennom dagen. Løsningen er fint integrert i arkitekturen, og med en designguide som er en del av prosjektet, kan prosjektet overføres til andre skoler, men også institusjoner og pleiesentre. De tekniske målingene er svært entydige forbedringer, men elevenes umiddelbare positive reaksjoner på det forbedrede inneklimaet var heller ikke til å ta feil av. Flere elever forteller at de noen ganger velger å holde fri i det nye klasserommet fordi det er et bedre rom å være i:
- Det er klart at de fleste foretrekker nye lokaler fremfor gamle, men likevel var det bemerkelsesverdig å komme inn i et klasserom uten lukten av matpakker, som sto i skarp kontrast til inneklimaet i det andre klasserommet.