Fortid og nåtid forenes i Gasverket
I Stockholm har Gasverket Hus 8 gjennomgått en omfattende renovering. Tegnestuen Strategisk Arkitektur står bak designet av den gamle kullbygningen der Berghs School of Communication nå holder til. De historiske lokalene er utstyrt med ulike varianter av Troldtekt akustikkløsninger.
I Stockholms Gasverk-område ligger bygningen Hus 8, som tidligere ble brukt til å rense kullgass. Prosessen frigjorde flere giftige stoffer, og hele området har derfor stått tomt i flere tiår. Dette måtte imidlertid endres. Stockholm kommune ønsker nemlig å puste nytt liv i det gamle Gasverk-området, og renoveringen av Hus 8 er dermed en del av et større byutviklingsprosjekt.
Tegnestuen Strategisk Arkitektur står bak designen av Hus 8 med teamet Göran Ekeroth, Kerstin Heijde, Peter Morander og Jacob Star.
- Med renoveringen fremhever vi de eksisterende materialene og kvalitetene. De nye elementene er tydelige tillegg til det eksisterende. Tilbygget som sentral inngang, de moderne installasjonene, et forbedret inneklima og den store åpne grunnplanen gir fleksibilitet og mulighet for ulike kreative steder. De mange tilleggene gir nytt liv og sikrer en langsiktig fremtid for bygningen, Göran Ekeroth, kundeansvarlig i prosjektet.
Med renoveringen oppfyller Hus 8 nå sertifiseringens Miljöbyggnads krav til blant annet inneklima og har oppnådd en gullklassifisering. Gasverket Hus 8 har dessuten vunnet Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris 2021, som hvert år deles ut til et renoveringsprosjekt i Stockholm som skiller seg ut ved å omfavne bygningens originale stil og er langsiktig arkitektur.
Nytt og bevaringsverdig
I dag huser Gasverket utdanningsinstitusjonen Berghs School of Communication i Hus 8. Men mye har skjedd før lærere og elever kunne rykke inn.
Før renoveringen i det hele tatt kunne starte, måtte bygningen renses for kjemikalier og miljøfarlig avfall. Det var imidlertid ikke den eneste utfordringen, forklarer Kerstin Heijde, som har vært prosjektansvarlig.
- Da oppdraget vårt begynte, hadde vi stort sett en tom skala å forholde oss til. Samtidig hadde bygningen den høyeste beskyttelsesklassifiseringen fra Stadsmuseet, noe som satte flere begrensninger for hva vi kunne gjøre, både utvendig og innvendig. I tillegg skulle en del av inngangsnivået i henhold til lokalplanen også være offentlig tilgjengelig.
Blant annet yttervegger, vinduer og gangbroer ble derfor skånsomt behandlet for å bevare bygningens kulturhistoriske verdi.
- Det har vært viktig med et godt samarbeid med en antikvar og de øvrige partene i prosessen. Målet var å skape en moderne bygning med dagens standard innen inneklima, tilgjengelighet, brannsikkerhet og energiforbruk. Og det måtte balanseres mot de antikvariske verdiene og beskyttelsesklassifiseringen for å få en helhet som bevarer det eksisterende og gir bygningen en langsiktig fremtid.
Troldtekt som bindeledd
Forholdet mellom eksisterende og nytt har vært sentralt, forklarer Jacob Star, som også var en del av teamet:
- Tilleggene skulle være tydelige og ikke forveksles med det eksisterende. Med andre ord måtte de nye elementene ikke være for historiske i stilen. Samtidig skulle de underordne seg det eksisterende og skape en sammenhengende helhet.
For å bygge bro mellom det moderne og det iboende, industrielle designet, samt sørge for god akustikk i de store rommene med høy takhøyde, er det montert Troldtekt akustikkplater.
Fordelt på 700 kvadratmeter er det valgt både svart-, hvit- og gråmalte Troldtekt akustikkplater samt spesialproduserte Troldtekt-plater i lys natur med freste spor, slik at de får uttrykk av avlange planker.
- Vi synes at Troldtekt akustikkplater passer godt inn i den industrielle designen. For å finne riktig design var det inspirasjon å finne på nettsiden og hos Troldtekts prosjektkonsulenter – de hadde gode eksempler på designmuligheter, sier Kerstin Heijde.