KKG
Oppgaven var å bygge sammen en videregående skole og en teknisk skole. To bygninger skulle bli til én, og to utdanningskulturer skulle dele fasiliteter. En stor arkitektonisk utfordring som elegant og enkelt er løst ved å la de to fløyene bokstavelig talt overlappe hverandre.
Grafisk og kulturelt sammenflettet
Oppgaven var å bygge sammen en videregående skole og en teknisk skole. To bygninger skulle bli til én, og to utdanningskulturer skulle dele fasiliteter. En stor arkitektonisk utfordring som elegant og enkelt er løst ved å la de to fløyene bokstavelig talt overlappe hverandre.
De to skolene i Kristiansand er bygget vinkelrett på hverandre og fungerer uavhengig av hverandre. Ved en fysisk sammenbygging var det opplagt å forlenge de to skolebygningene, slik at det ville oppstå en rett vinkel med de felles fasilitetene. For å unngå den svært mekaniske løsningen som ikke nødvendigvis bringer de to kulturene sammen, har det vinnende forslaget tenkt videre og latt bygningene overlappe hverandre i større grad. En dobbel overlapping griper også inn i de innvendige flatene, der en helt konkret sammenfletting gir huset en ny arkitektonisk identitet med horisontale bånd som fletter seg inn i de eksisterende fløyene.
Dansk tilnærming til jobben
Arkitektkonkurransen var invitert med fem deltakere, hvorav én dansk. Det danske tegnestuen CEBRA vant nettopp prosjektet om å se hva den egentlige oppgaven var – å forene to skoler. CEBRA har eksistert siden 2001 og har i den perioden tegnet mange undervisningsbygninger, og for øvrig tatt seg av stort sett alle skalatrinn med en svært åpen tilnærming. Det unge arkitektfirmaets entusiasme ble blant annet anerkjent i 2008 da de mottok Nykredits Arkitekturpris for sin fornyelse av den danske arkitekttradisjonen. Om prosjektet KKG i Kristiansand forteller arkitekt Mikkel Frost fra CEBRA:
- Vi har kunnet registrere at rommet blir brukt og fungerer utrolig bra. Når man sitter ved tegnebordet forestiller man seg at brukere oppfører seg på bestemte måter og har bestemte preferanser, men det er først når bygningen står der man vet om ens antakelser er korrekte. Derfor har det vært nesten en lettelse å se rommet til translokasjon, der familie og venner kommer for å se eksamensbeviset bli overrakt, høre taler og nyte elevenes musikalske underholdning. Og det har vært fint å se elevene til daglig, der de sitter fordypet i lekser ved bordene eller henger ut på den lange trappen.
Lydabsorberende himlinger
En av årsakene til at de nye rommene fungerer godt til både lekser og musikalsk underholdning, er den riktige akustikken, som her primært skyldes designen i rommet med Troldtekt. Troldtekts overflate er utmerket til å absorbere lyd og brukes ofte i undervisningssammenhenger der det er avgjørende for læringen at elevene ikke forstyrres av støy. CEBRA har brukt Troldtekt ofte i sine bygg, fra idrettshaller til barnehager og klesbutikker. Troldtekt produseres i Danmark av dansk tre og sement og med flere typer overflater og alle tenkelige farger. Her i skolebygget er tre forskjellige nyanser kombinert for å understreke ideen om overlappende bånd.
Plass til å møtes
Den utvidede sammenbyggingen rommer en stor kantine for begge skolene, som også kan brukes til store samlinger. En stor sittetrapp utgjør en vesentlig del av rommet og gir i tillegg til sitteplasser mulighet for den mer sosiale sammenflettingen og foreningen av de to skolene. Herfra kan studentene se ut mot et grønt område mot sør. Trappen fungerer også som en gradering av terrenget ved bygningene og bidrar til å uttrykke ideen om horisontale bånd som glir sammen. I tilbygget er det også plassert et felles auditorium og et bibliotek på balkongen over. Overlappet, de kontinuerlige linjene i bygget er utvendig uttrykt ved store overheng og en bearbeiding av ankomstflaten til henholdsvis inngang med parkering mot sør og en utvendig sittetrapp med opphold mot øst. Horisontale fasadebånd er også tenkt sammen i dynamiske overlapp.
Bånd som binder sammen
Skolens nye sentrum har et sterkt grafisk uttrykk som trekker spor inn i de eksisterende fløyene. Det skjer ved at nye Troldtekt himlingsplater fortsetter fra den nye bygningsdelen til den eksisterende. Takplatene er kombinert i flere gråtoner som går som parallelle bånd over himlingene, som også har ulike belysningsarmaturer. Tilsvarende uttrykker mørke og lyse gulvflater både noen flotte kontraster og indikerer noen orienteringer i rommene. Det fine samspillet mellom bygningens flater gir en svært fin sammenheng og balanse mellom gulvenes harde, reflekterende flater og Troldtekt-himlingenes lydabsorberende og mer teksturerte overflate. Som en ekstra finesse i prosjektet har arkitektene latt seg inspirere av beat-kunsten som henger på skolens vegger. Den stripete stilen inviterer til lek med alle flatenes farger og overflater, og gir den "nye" skolen et levende og lekende preg som forhåpentligvis gir elevene motivasjon til å lære.