Terrasseskole gir rom for bevegelse
I det nye nabolaget Sluseholmen i København er en helt ny skole blitt klar for bydelens barn. Den spesielle beliggenheten mellom by og natur, vann og trafikk er løst med en imøtekommende arkitektur som tilpasser seg både den urbane og menneskelige skalaen.
Til tross for byskolens typiske utfordringer er skolens struktur tenkt som en del av et større landskap, der bygningen selv bidrar med grønne flater til både lek og læring. Skolen er høyest mot en større vei, der et parkeringshus med idrettshall øverst danner rygg mot støyen. Herfra terrasserer skolen ned mot ankomsten, der hver etasje både differensierer årganger og aktiviteter, men samtidig forbindes av et bevegelsessystem som knytter sammen inne og ute på alle nivåer. Fasadene er svært enkle, kledd med vertikale trelister og vinduspartier spent ut mellom etasjenes markering i horisontale stålkledninger.
Arkitektonisk skolemiljø
På inngangsnivå ligger flere åpne torg som også kan brukes til andre arrangementer knyttet til bydelen. Herfra beveger man seg opp i bygningen og møtes av dagslys fra flere retninger, da skolen har tre atrier som er med på å strukturere de enkelte etasjene. Husets overordnede grep med en dynamikk mellom vertikal og horisontal orientering er også en del av interiørets uttrykk.
Alle himlinger er kledd med Troldtekt i lys natur i et helt nytt langsgående skinnesystem utviklet til Sluseholmens skole. Skinnesystemet er praktisk med tilgang til bakenforliggende installasjoner, samtidig som takflatene fremstår svært rolige og med en retning parallelt med bygningens bevegelse. I undervisningslokalene peker takskinnene mot fasaden. De galvaniserte stållistene er trukket litt tilbake og gir himlingsplaten et mykt uttrykk. Troldtekt ventilasjon er integrert i taket, da frisk luft diffunderer gjennom utvalgte plater og gir et behagelig luftskifte.
Mens himlingens linjer understreker husets horisontale lag, oppleves interiørets trelister som vertikale linjer som også utgjør et robust og imøtekommende uttrykk inne.