Årets skolebygg er mye mer enn en skole

Barne- og kulturhuset i Høje-Taastrup kommune er et levende hus der et hav av ulike funksjoner smelter sammen. Vi har snakket med Lene Jensby Lange, som er konsulent innen læremiljøer. bSom medlem av fagjuryen var hun med på å kåre det spesielle barne- og kulturhuset til Årets skolebygg 2023.

«Livlig» er et ord som kjennetegner det nye barne- og kulturhuset i Høje-Taastrup kommune. Det blir klart allerede når man hører hvor mange forskjellige aktiviteter og institusjoner som er samlet under samme tak.

Årets skolebygg har plass til en skole fra 0. til 6. klasse med to klasser på hvert trinn, men bygningen huser også et dagtilbud med både barnehage- og barnehagebarn og en SFO. For ikke å snakke om kulturtilbudene i form av både musikk-, bilde- og dramaskole. Til slutt fungerer huset også som kulturhus for det omkringliggende boligområdet, Taastrupgaard, og kommunens øvrige innbyggere.

Lene Jensby Lange er eier og direktør for konsulenthuset Autens, som gir råd om skoleutvikling og læremiljøer. Hun har også sittet i fagjuryen som valgte årets skolebygg med hjelp fra de offentlige stemmene, og hun ser mange unike sterke sider ved huset i Høje-Taastrup.

– Du får en flyt inn og ut av de mange som bruker huset, men du får også andre fagpersoner som får en hverdag sammen med lærere og pedagoger. På den måten fletter huset sammen en rekke ulike fagområder og interesser, og de kan berike hverandre, slik at man får en skole med langt bedre muligheter til å arbeide kreativt. Både det musikalske, bildekunsten og håndarbeidet kommer tett inn på barnas hverdag, sier hun.  

Barne- og kulturhuset er på 9500 kvadratmeter og stod ferdig i januar 2023.

Et hus med mange muligheter

Det er naturligvis barn og unge som står i sentrum i det nye barne- og kulturhuset, men bygningen er designet for å romme flere aktører og typer aktiviteter til ulike tider av døgnet. Den består av to idrettshaller, en motorikksal, to bildekunstlokaler, seks musikklokaler, lyd- og medierom samt de mange undervisningslokalene og daginstitusjonene.

Og de mange mulighetene vil være en gevinst for barnas læring, vurderer Lene Jensby Lange:

– Det skaper et større mulighetsrom enn det en skole normalt kan tilby. Det handler for det første om at de har noen fasiliteter man ikke har andre steder. Men det handler også om at barna har flere voksne som har sin daglige tralt i huset, og som kan lære av hverandre. I læremiljøene har man gjort en innsats for å skape varierte muligheter. Det betyr at barna kan «flekse» inn og ut av ulike typer læremiljøer, sier hun og gir noen eksempler:

– Det er mulighet for samling og samarbeid. Det er steder der barna har baser og møtes. Det er også gode fellesarealer, som samtidig har mange små hjørner, fordi det er viktig å ha steder for fordypning samt gode og fortrolige pauser sammen med vennene. Så man sitter ikke bare i en klasse hele tiden, men har mulighet til å lære, samarbeide og være sammen på mange måter, sier hun.

Skolen er bygd opp med fire såkalte kulturklynger – musikk, teknologi, kreativitet og bevegelse – som hver har sin visuelle karakter. Et kulturtorg med en trapp i midten utgjør «hjertet» og det såkalte kulturtorget.

Livlig hus stiller krav til materialer

Man kan tenke seg at et hus med så mange brukere og muligheter lett blir kaotisk, men her kan Lene Jensby Lange berolige:

– Alt er ikke bare blandet sammen. Du kommer inn i en foajé som åpner for en buffet av muligheter. Herfra går brukerne til ulike steder. Selve skoledelen trekker seg oppover, og så har du de fleste faglokalene nede i første etasje. Det er et ganske velorganisert hus som fordeler seg ganske naturlig, forklarer hun. Hun understreker imidlertid at husets mange brukere og muligheter stiller store krav til materialer og inneklima:

– Akustikk er svært viktig. Det er en grunnleggende forutsetning for å oppfylle husets mange potensialer og formål. Heldigvis har det skjedd en enorm utvikling på dette feltet, noe som gjør at vi i dag kan ha mer åpne miljøer der man fortsatt kan høre hverandre og skape fordypning – selv om det er mange samlet, sier hun.

Hun peker på at himlingene og andre overflater bidrar med akustisk regulering, og at det i tillegg er tenkt inn akustisk regulering i blant annet inventarinstallasjoner.

 

Barns læring avhenger av et godt miljø

Det er valgt flere varianter av Troldtekt akustikkløsninger til himlingene for å bidra til et sunt inneklima med behagelig akustikk. Rundt på skolens alminnelige arealer er det Troldtekt i lys natur, og i hallene er det montert grå Troldtekt akustikkplater som veggløsning.

– Både barna og det pedagogiske personalet tilbringer mange timer i huset hver dag og bruker det fleksibelt i alle dets fasetter, fra lukkede baserom og faglokaler til de åpne flatene. Derfor er det viktig å sikre et rolig og behagelig akustisk miljø i de mange rommene i huset, slik at fordypning, lek og læring har gode vilkår.

Barne- og kulturhuset i Høje-Taastrup tar utgangspunkt i de samme typene materialer både innvendig og utvendig – tegl, betong, tre og glass. Innvendig er det holdt i lyse og luftige nyanser med mye dagslys, og klyngenes særpregede design kommer tydelig frem.

Til de nøytrale veggene er det valgt en lett lysegrå farge, som toner lyset litt ned og gjør det mer behagelig for øynene. Gulvene er av linoleum, i nedtonede pastellfarger, som motvekt til de mer rå overflatene i betong og stål. Samtidig bidrar fargeskift i gulvbelegget til å indikere soneskifte og navigering.

FAKTA: Barne- og kulturhuset

Institusjoner i huset:

  • Dagtilbud: plass til 120 barnehagebarn i seks grupperom. 80 barnehagebarn på åtte mindre baser

  • Skole 0.–6. klasse: Rom for 392 elever med to klasser på hvert trinn. Fra åpningen i januar 2023 var det to 0. klasser og én klasse i hvert trinn fra 1.–4. klasse.

  • SFO

  • Kulturskoler: musikk-, bilde- og dramaskole

  • Kulturhus: Fritidsbrukere er for tiden fekteklubben og taekwondo-klubben.

 

Husets fasiliteter:

  • To saler til idrett, arrangementer m.m. En motorikksal til dramaskolen og på dagtid til barnehagen, samt to store bildekunstlokaler. Seks musikklokaler. Lyd- og medierom. Kulturtorg – husets hjerte. Makerspaces.

  • Skolen har egen idrettsplass.

  • Huset har 160 solcellepaneler på taket, som produserer min 50 000 kWh årlig.