Manglende ventilasjon belaster inneklimaet ved skoler
I ni av ti danske klasserom blir inneklimaet i løpet av skoledagen så dårlig at det overstiger myndighetenes anbefalinger. Det viser detaljerte målinger av CO2-nivået i 245 danske skoleklasser.
Manglende ventilasjonssystemer er hovedårsaken til problemene, sier professor Geo Clausen fra DTU, som er en av forskerne bak undersøkelsen.
Når danske skoleelever skriver, regner og gjennomfører fysikkforsøk, sitter over 90 prosent av dem i lokaler der konsentrasjonen av CO2 i løpet av dagen blir så høy at det kan gå ut over læringen. Det er konklusjonen i en omfattende studie som forskere fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har utført i forbindelse med Realdania-initiativet Et godt inneklima.
Undersøkelsen følger opp landsdekkende målinger fra MasseEksperimentet, der mer enn 1500 grunnskoleklasser målte sitt CO2-nivå. I 2009 oversteg 56 prosent av målingene det kritiske nivået på 1000 ppm. Og da målingene ble gjentatt i 2014, hadde andelen kritiske målinger økt til 60 prosent.
– Som an oppfølging av MasseEksperimentet installerte vi CO2-målere i 245 klasserom, slik at vi kunne følge nøye med på hvordan luftkvaliteten utviklet seg i løpet av skoledagen. I våre mer detaljerte målinger gjennom en hel uke nådde CO2-nivået i 91 prosent av klasselokalene over 1000 ppm, sier professor Geo Clausen fra Center for Indeklima og Energi, DTU.
Skoler uten ventilasjon er hardest rammet
I de fleste av de undersøkte klassene økte konsentrasjonen av CO2 gradvis i løpet av skoledagen, i takt med at den dårlige luften samlet seg i rommet. De mest kritiske tidspunktene var like før lunsj og på slutten av dagen, og inneklimaet var dårligst i fyringssesongen, da det var færre åpne vinduer. Verst så det ut ved de eldre skolene uten mekanisk ventilasjon.
– Vi undersøkte flere ulike skoletyper, og fant at den viktigste indikatoren på om det var problemer med inneklimaet, var om skolen hadde et ventilasjonssystem eller ikke. Det er vanskelig å oppnå tilstrekkelig luftutskiftning kun med naturlig ventilasjon via vinduene, sier Geo Clausen og legger til:
– Opp mot halvparten av de danske skolene har ingen mekanisk ventilasjon. En betydelig del av de danske grunnskolene ble bygget i perioden 1950–1970, men det kom først krav om ventilasjon i forbindelse med byggeforskriften som ble innført i 1995. Derfor er det avgjørende at ventilasjon er et fokuspunkt i forbindelse med renovering.
Inneklimaet påvirker prestasjonene
I tidligere undersøkelser utført av DTU gjennomgikk elevene i de medvirkende klassene en rekke tester for å måle inneklimaets innvirkning på prestasjonene. Her presterte elever som satt i dårlig inneklima, 8–10 prosent dårligere enn elevene som løste oppgavene i godt ventilerte lokaler.
FAKTA:
Om undersøkelsen
- Prosjektet Inneklima i skoler pågikk i perioden september 2015 – desember 2016.
- Center for Indeklima og Energi ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Alexandra Instituttet har stått for undersøkelsene i prosjektet.
- Prosjektet er utført på oppdrag fra Realdania, som en del av initiativplanen Børnenes indeklima.
- Les mer om prosjektet på Realdanias hjemmeside
Les også:Frisk luft har like god effekt som et ekstra skoleår