DCUM: innredning påvirker læringen

Grunnskolereformen øker behovet for klasserom som ikke er innredet som en enhetlig masse.

Forskjellige lys-, luft-, lyd- og temperaturforhold inngår i bedre læring, forklarer Rasmus Challi, som er spesialkonsulent hos Dansk Center for Undervisningsmiljø.

En spotlampe over bordet fokuserer elevenes konsentrasjon ved gruppearbeid

Lys over tavlen samler alles oppmerksomhet om klasseundervisning. I lesehjørnet skal det være stille, mens tonene gjerne kan henge i lenge i musikkrommet. Etterklangstiden må også justeres mellom grunnskolens eldste og yngste klasser, der det er stor forskjell på støynivået.

– Reformen innebærer at elever og lærere skal være på skolene i lengre tid, og at flere ulike aktiviteter skal foregå på skolene. Derfor er det viktigere enn noen gang at vi innreder lokalene etter hvilken aktivitet som skal foregå i dem, slik at barn og voksne beveger seg rundt i ulike miljøer i løpet av dagen, forklarer Rasmus Challi, som er arkitekt og spesialkonsulent hos Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Uønskede forstyrrelser

Inneklima blir sjelden fremhevet i skoledebatten, men innredningen av skoler har stor innflytelse på hvordan man lærer og fordøyer undervisning. Spesielt lydforhold og inneluft kan spille en vesentlig rolle, ifølge Rasmus Challi.

– Støy defineres som uønsket lyd, og kan derfor være enormt belastende. Vi vet at lydmiljøet er den vanligste årsaken til jobbskifte og tidlig avgang fra arbeidsmarkedet blant lærere – Og det er all grunn til å tro at støy også har negativ innvirkning på elevenes trivsel, sier Rasmus Challi og fortsetter:

– Hvis klasserommet i tillegg er dårlig ventilert, blir den negative effekten direkte målbar. Når CO2-nivået øker, blir barn og voksne trette i hodet, lunten blir kortere, og konsentrasjonsevnen forsvinner. Det påvirker forholdet mellom lærer og elev negativt, og dermed også forutsetningene for læring, forklarer han.

Skreddersydde lokaler

Han oppfordrer skolene til ikke å bruke ett enkelt lokale til et vell av aktiviteter, men i stedet skreddersy det med optimale forhold for færre funksjoner. One size doesn't fit all, understreker Rasmus Challi.

– Litt for ofte er det minste felles multiplum som råder. Grensen for etterklangstid i Danmark er for eksempel 0,4 sekunder i spesialklasser og 0,6 sekunder i normalklasser. Når elever med spesielle behov, som tidligere gikk i spesialklasse, nå inkluderes med pedagogisk støtte i en normalklasse, har etterklangstiden blitt 0,6 sekunder over hele linjen. Men 0,4 sekunder ville vel vært bedre for alle? Oppskriften på bedre trivsel og forutsetninger for læring er ikke at vi prøver å lage superfleksible lokaler, men derimot at vi tenker og innreder lokalene for færre, men bedre funksjoner, sier han.

Viktig fokusområde

Skolerenovering gjør store innhogg i pengekassen. Derfor er Rasmus Challi også innstilt på at klasserommet skal forbedres over flere år.

– Det kan virke økonomisk uoversiktlig å kreve større differensiering her og nå. Derfor oppfordrer vi til å holde fokus på dette når skolene blir bygget om. Ro og orden er et innsatsområde i skolereformen, og det kan gode inneklimaforhold være med på å fremme, fastslår Rasmus Challi.

FAKTA: elevenes mening om inneklimaet

Dansk Center for Undervisningsmiljø spør hvert år elevene om deres syn på undervisningsmiljøet. Følgende resultater er samlet inn i den nyeste tilgjengelige undersøkelsen fra skoleåret 2011/12. Ca. 50 000 elever i 4.–10. klasse har deltatt.

  • 76 prosent av elevene opplever problemer med ventilasjon og lufting.
  • 81 prosent av elevene opplever at det er problemer med støy ved skolene.
  • 72 prosent av elevene vurderer at antall steder/områder ved skolene der man kan være i ro, er bare ok, eller knapt nok det.

Se Dansk Center for Undervisningsmiljøs veiledninger for et bedre undervisningsmiljø.