Skoler sliter med å forbedre inneklimaet

Plassmangel, dårlig drift av klimasystemer og strenge krav til renoverte bygninger gjør det vanskelig for mange skoler å rette opp et dårlig inneklima.

Luften er tung i mange danske klasserom, og det går ut over læringen

Det dårlige inneklimaet ved skolene er gjenstand for jevnlig debatt, men det går tregt å rette opp problemet. Og det er det flere gode grunner til, forklarer Peter Noyé. Som ekspertisesjef for inneklima og energi hos Niras har han beskjeftiget seg grundig med emnet.

– Mange skoler er nedslitte, og konstruksjonen lever ikke lenger opp til dagens krav til inneklima og arbeidsmiljø. De er oppført i en tid der undervisningsformene var annerledes, og da det ikke var samme fokus på inneklimaets betydning for læring. I dag er det flere elever i hver klasse, og de er på skolen i lengre tid. Det setter inneklimaet under press, sier Peter Noyé.

Problemer med klimaanlegget

Problemene med dårlig inneklima oppstår ofte til tross for at skolen er utstyrt med et klimastyringssystem, opplever Peter Noyé. Skolens driftspersonale er nemlig ofte bedre til å flytte bord og klippe hekker enn å sørge for driften av systemet.

– Kjerneoppgavene til skolenes tekniske personale gjør at logistikk og vedlikehold av utendørsarealer ofte vektlegges høyere enn teknisk kompetanse. Det kreves kunnskap og opplæring for å håndtere et moderne klimastyringssystem på riktig måte. I dag krever systemenes kompleksitet ofte at det ansettes maskinmestere til bygningsdriften, sier Peter Noyé.

For lite plass

En annen utfordring er at det vanligvis krever altfor mye plass å installere en teknisk løsning som har kapasitet til å oppfylle de moderne kravene til inneklimaet.

–  De eksisterende rammene gir sjelden mulighet til å leve opp til dagens regler for nybygg, som typisk også blir brukt i forbindelse med renoveringer, for eksempel når en kommune utarbeider et anbud. Hvis ventilasjonsanleggene skal ha den størrelsen, må vi finne arealer som aldri har vært der. Da må vi ta i bruk andre lokaler eller trekke ventilasjonsrør gjennom klasserommet, og så blir ikke tingene gjort, sier Peter Noyé.

Tenk alternativt

I stedet for å la seg stoppe av utfordringene oppfordrer Peter Noyé skolene til å tenke alternativt og senke ambisjonsnivået. Han peker på tre muligheter:

  • Skolene må forholde seg kritisk til kravene om å leve opp til de samme standardene som nybygg hvis de renoverer. For det er ofte mulig å skape et utmerket inneklima med lavere krav, mens det fort blir veldig dyrt å løfte kvaliteten marginalt mer enn dette.
  • Det finnes ulike tekniske løsninger som ikke krever så mye plass.
  • Man kan sette opp visuelle CO2-målere, slik at personalet kan se når det er på tide å åpne vinduene og sende ungene ut av klasserommet.