Slik fikk skolen i Duevej både gull og diamant

Skolen i Duevej i Frederiksberg kan skryte av å være det første skolebygget i Danmark som har oppnådd bærekraftssertifiseringen DGNB Gull med overbygningen DGNB Diamant.

Spesielt samspillet med omgivelsene og det sunne inneklimaet er viktig, forteller en av arkitektene bak prosjektet.

Det var behov for en skånsom hånd da Frederiksberg kommune sendte oppdraget for skolen i Duevej ut på anbud

Dels skulle deler av den gamle fredede skolebygningen fra 1903 renoveres og oppdateres. Samtidig skulle et helt nytt tilbygg tilpasse seg konteksten i Frederiksberg-kvarteret.

– Frederiksberg kommune hadde høye ambisjoner innen bærekraftstilpasning, og det ble bestemt at vi skulle bruke DGNB-bærekraftsertifiseringen som verktøy, forteller Nanna Flintholm, som er partner i arkitektfirmaet AART.

Løsningen for skolen i Duevej ble et nytt tilbygg med klasserom og multisal som i skala, uttrykk og materialer er tilpasset både den eksisterende skolen og den omkringliggende byen. Og i 2019 ble det ferdige bygget belønnet med den første DGNB Gull-sertifiseringen som er gitt til skolebygg i Danmark.

Bevegelse i høysetet

Når man passerer det nye tilbygget, kan man se inn gjennom de store vinduspartiene på den senkede multihallen som fyller bygningens grunnplan. Og det er ikke tilfeldig at det nettopp er idrett og aktivitet som er i fokus, forteller Nanna Flintholm:

– Vi har fokusert på å skape gode rammer for bevegelse. Både i multisalen og i oppgraderingen av uteområdene, der lekeplassene også har fått et stort løft. For vi vet at bevegelse fremmer helse og læring hos barn, forklarer hun. Uteområdene er for øvrig ikke bare åpne for skolens elever, men også for beboerne i området når skoledagen er over.

Disse tiltakene bidrar til at bygget scorer poeng for sosial kvalitet, som er et av kriteriene for sertifiseringsordningen. Men skolen i Duevej utmerker seg også ved at den er tenkt multifunksjonell.

– Vi har skapt velfungerende rom som både kan brukes til læring, lek og kreativ utfoldelse. På samme måte har vi skapt en sammenheng mellom inne- og uteaktivitetene, for eksempel gjennom store vinduspartier, der skolens aktiviteter synliggjøres i lokalmiljøet og forbedrer elevenes kontakt med de omkringliggende uteområdene, forklarer hun.

Godt inneklima fremmer læring

På samme måte som bevegelse kan fremme barnas læring, spiller inneklimaet ved skolen en stor rolle for barnas evne til å konsentrere seg og ta til seg ny kunnskap. I designet av den nye tilbygget har det derfor vært stort fokus på godt inneklima.

– Det handler blant annet om å sikre god ventilasjon. Her har vi valgt en løsning der ventilasjonsmengden styres etter CO2-nivåene i lokalene, forteller Nanna Flintholm. På samme måte kan vinduene åpnes, ettersom undersøkelser viser at folk er mer fornøyde med inneklimaet hvis de har mulighet til å åpne et vindu, sier hun.

Dårlig akustikk ved skolen kan også påvirke læringen negativt, og derfor har det også vært stort fokus på å skape god akustikk, for eksempel ved bruk av Troldtekt akustikktak i alle rom.

– En skole skal kunne romme mange barn og, ja, mange aktiviteter – både de utadvendte og støyende og de mer fordypede og stille aktivitetene. Det stiller spesielle krav til akustikken, sier hun.

Himlingene bidrar også positivt til luftkvaliteten fordi de, i likhet med mange av de andre materialene i bygget, har lav avgassing. I tillegg vekter Troldtekt positivt i forhold til en rekke av kriteriene som skal til for å oppnå en DGNB-sertifisering.

Generelt er det valgt mange trebaserte materialer til skolen i Duevej:

– Vi har vektlagt robusthet i byggingen. Skolen skal tåle høy slitasje, forteller Nanna Flintholm.

Det ses blant annet på fasaden til det nye tilbygget, der sedertrelameller gir bygningen en vakker stofflighet, men også fungerer som solavskjerming.

– Sedertre er dyrere enn mange andre tresorter, men det patinerer vakkert over tid, og det er ikke behov for nevneverdig vedlikehold, sier Nanna Flintholm og understreker at en DGNB-sertifisering nettopp handler om å veie ulike hensyn mot hverandre – som totaløkonomi og miljøpåvirkning.

Nødvendige verktøy for å ta valg

For å ta beslutninger om valg av materialer og løsninger bruker Nanna Flintholm og AART både verktøy for livssyklusanalyse (LCA) og verktøy for analyse av totaløkonomi (LCC).

– Når vi sammen med byggherren for eksempel velger sedertre til fasaden, skyldes det at våre beregninger viser at selv om innkjøpsprisen kanskje er høyere enn alternativene, så har treet en god totaløkonomi fordi det holder lenge og krever lite vedlikehold, sier Nanna Flintholm.

Slike prioriteringer er det mange av når man sertifiserer et bygg. Heldigvis blir verktøyene for å ta beslutninger stadig bedre, fordi det er rivende utvikling innen bærekraftvennlig bygging for tiden.

– Disse LCA- og LCC-verktøyene er jo ikke bedre enn dataene man får inn i dem. Vi er avhengige av for eksempel miljøvaredeklarasjoner eller å kunne innhente informasjon fra materialprodusentene. Det har allerede skjedd mye siden vi tegnet skolen i Duevej, sier Nanna Flintholm.

Hun påpeker imidlertid at man alltid må huske at DGNB bare er et verktøy for å sette en prosess i system.

– Vi må alltid huske at det handler om å gjøre byggingen mer bærekraftvennlig – ikke bare om å tjene DGNB-poeng. Derfor må vi som arkitekter og rådgivere alltid være med på å kvalitetssikre og ta de riktige prioriteringene, sier hun.

– Virksomheten vår handler generelt om å omsette visjoner til målbar og merkbar effekt. Og vår viktigste oppgave som arkitekter er å skape arkitektur som bidrar positivt til utviklingen av samfunn og organisasjoner ikke bare i dag, men i mange år fremover, avslutter Nanna Flintholm.

>> Les mer om DGNB-sertifisering og Troldtekts bidrag til sertifisering

>> Les også mer om Troldtekts miljøvaredeklarasjoner (EPD-er)

FOTO: 

Nanna Flintholm, partner i arkitektfirmaet AART.

Film: Få en introduksjon til DGNB

Se filmen der Mette Qvist, direktør i Green Building Council Denmark, introduserer DGNB-standarden med eksempler fra skolen i Duevej