Skånsom arkitektur skjermer de sarte sansene ved Stensagerskolen
Stensagerskolen i Århus er en spesialskole for elever med spesielle behov. Derfor har arkitektfirmaet RUM bokstavelig talt tenkt utenfor boksen for å skape et læremiljø som både skjermer og inkluderer de unge brukerne.
I Janesvej i Brabrand har Århus kommune valgt å etablere et samlet tilbud til spesialområdet. Derfor er den nedlagte Tovshøjskolen på totalt 11 740 kvadratmeter ombygd og utvidet, slik at spesialskolen Stensagerskolen i 2023 kunne flytte inn på eiendommen. Det nye bygget rommer dessuten dagtilbud, fritidstilbud, spesialtannlege og vanlig skoletannlege.
Ambisjonen har vært å skape trygge og velfungerende rammer for en variert gruppe elever med lærevansker, gjennomgripende utviklingsforstyrrelser, autisme eller andre former for funksjonsnedsettelser.
Prosjektet ble lagt ut på anbud som totalentreprise, og Århus kommune utpekte RUM i samarbeid med MOE, Rie Ollendorff og ByplusLand som vinner. Dette var ikke minst på grunn av RUMs erfaringer fra lignende prosjekter i Kruså, Randers, Aalborg og Jægerspris.
En variert brukergruppe
Erfaringene med målgruppen og lovgivningen på spesialområdet var verdifulle, for det var en kompleks oppgave som ventet. I tillegg til skoleelever og yngre barn i barnehager omfatter bygningens brukere også idrettsforeninger og pasienter ved tannklinikken. Derfor hadde byggegruppen blant annet stort fokus på å skape flyt i og rundt bygningen, spesielt fordi mange av brukerne ankommer med handikapbuss eller drosje.
– Den opprinnelige Tovshøjskolen er fra en tid da man var svært flink til å bygge skoler, både når det gjelder materialer og romdisponering. Så det var et godt utgangspunkt, forteller Karin Elbek, direktør og partner i RUM.
Karin Elbek fremhever at det var viktig å forstå målgruppens varierende behov, kognitive nivå, reaksjoner og atferd. Noen brukere er for eksempel følsomme for lyder og andre sanseinntrykk, mens andre har fysiske funksjonsnedsettelser og nedsatt mobilitet.
– Skolens medarbeidere hadde gjort et stort forarbeid med å utarbeide hele åtte persontyper som representerte de ulike brukerne. På den måten kunne vi forstå dem og diskutere behovene deres uten å bli for spesifikke. Vi var også svært oppmerksomme på ikke å fokusere på en smal gruppe, slik at de andre brukerne ble oversett.
Betydelig forbedring av inneklimaet
For å ta mest mulig hensyn til brukere som er spesielt følsomme for sanseinntrykk, har byggegruppen tenkt grundig gjennom skolens interiør og inneklima.
Blant annet er det installert Troldtek ventilasjon ved hele skolen, der den friske luften siver ned gjennom de aktive Troldtekt-platene som utgjør en del av akustikktaket. Dette gir en jevnere fordeling av frisk luft til rommet sammenlignet med tradisjonell ventilasjon. Samtidig er løsningen mindre støyende, bruker mindre energi og minimerer risikoen for trekk fordi luften fordeles jevnt i stedet for å blåses inn via armaturer.
Akustikken i oppholdsrommene er regulert med ulike lydabsorberende elementer, både Troldtekt akustikkplater i taket og perforerte trevegger, der små massive felt bryter hullmønsteret for å motvirke synsforstyrrelser og flimmer for øynene. Det er satt opp ensartet skilting med piktogrammer ved hele skolen.
– Vi har arbeidet i henhold til moderne, tidsriktige lovkrav til akustikk, dagslys og belysning. Den spontane tilbakemeldingen fra brukerne er at det er en fantastisk akustikk. De er overrasket over at det kan være så stille, selv om de er mange sammen. Så vårt fokus på lys og lyd har gitt inneklimaet et stort løft, sier Karin Elbek.
Kunsten å skjerme uten å isolere
I tillegg til inneklimaet er det satt fokus på skolens innredning. I en serie håndgripelige prosesser med arbeidsgruppen fikk RUM definert tre soner som kunne danne ramme om innredningen: en grønn trygghetssone, en gul utviklingssone og en rød usikkerhetssone. Med disse sonene som rettesnor satte arkitektene sammen et læringsrom som kan utfordre og invitere til fellesskap uten verken å overstimulere eller isolere.
– En viktig læring er at det trygge ikke alltid er det som er mest omsluttende og innlukkede. For noen er trygghet luft under vingene og en vill huske. Vi lærte også at restitusjon ikke bare handler om å slappe av, men også om å lade batteriene ved å bevege seg. Det var dette språket vi kom frem til. Vi måtte skape rammer som kunne tilpasses målgruppens utvikling, forebygge konflikter og gjøre det lettere for elevene å få venner, sier Karin Elbek.
Kasser i kantsonen
RUM kom med en rekke konkrete innredningsforslag som kunne støtte arbeidet med de røde, gule og grønne sonene. Spesielt to temaer ble gjennomgående.
For det første ble klasserommet på skolen innredet med en rekke tilleggsmomenter som øker fleksibiliteten. Det dreide seg for eksempel om halvdører, gardiner, mobile vegger og opphengspunkter til husker.
For det andre oppfant arkitektene et konsept som har fått millionstøtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond og navnet «Ud af boksen»: en serie fleksible elementer, barnehus og kasser som støtter lek og oppbygging av ulike miljøer. Det gir elevene mulighet til både å være med i lek og å trekke seg tilbake og fordype seg.
– Vi har plassert kassene i det vi på arkitektspråket kaller kantsonen, altså overgangsområdet der ulike aktiviteter eller bruksområder møtes. På den måten utvider vi de gule og grønne sonene og sikrer at barna kan være en del av fellesskapet uten å føle at det er masete, forklarer Karin Elbek.
For å sikre at konseptet blir optimalt utnyttet, har skolens personale vært gjennom en lengre pedagogisk og didaktisk prosess, der det blant annet er utarbeidet en utførlig håndbok for hvordan elementene skal brukes.
FAKTA: Stensagerskolen
- Stensagerskolen har tidligere ligget i mindre lokaler i Viby, før den flyttet inn i de ombygde lokalene i Brabrand.
- Skolen har plass til 250 elever fordelt på totalt 30 spesialklasser fra 0.–10. klasse. Kapasiteten var fullt utnyttet allerede da skolen åpnet i juni 2023.
- I forbindelse med skolen etableres et nytt dagtilbud på 1550 m² rettet mot 0–6-åringer med spesielle behov. I dagtilbudet er det plass til 26 barn.
- Lokalene benyttes også av flere idrettsforeninger, blant annet en vektløfterklubb og rullestolbrukere (lagidrett).