Arkitekt bak maltfabrikken: – For oss handler det om å stå litt i bakgrunnen og i stedet la bygningen snakke

Praksis Arkitekter har stått bak transformasjonen av den gamle maltfabrikken i Ebeltoft, som i dag fungerer som kultursenter og samlingspunkt. Les om tegnestuens tilnærming og erfaringene arkitektenes tok med seg fra prosjektet.

16.05.2024

I 2020 fikk Ebeltoft et nytt og markant landemerke i byen: Ny Malt. Nå kunne den rødkalkede fabrikkbygningen med takket tak fra 1861 mellom gågaten og havnen slå opp dørene som nytt kulturhus og møtested for innbyggere og besøkende.

Samme år mottok bygget flere priser for transformasjonsarbeidet, blant annet Årets Byggeri 2020, LOOP Awards 2020, Syddjurs arkitektur- og bevaringspris 2020 samt en nominasjon til Mies van Der Rohe Prisen 2020.

Praksis Arkitekter ble tildelt oppgaven med å bringe de forfalne fabrikklokalene til en tidsriktig forfatning, der lokalene ikke skulle brukes til ølbrygging som tidligere, men i stedet huse restaurant, bibliotek, butikk, kontorer samt flere kunst- og kulturopplevelser for store og små.

– Vi er veldig glade for at vi har klart å få den «gamle» maltfabrikken til å spille hovedrollen i arkitekturen. Men også for at det har oppstått et lite torg med byliv og samspill rundt bygningene. Det er blitt et svært hyggelig, varmt og innbydende sted som tar godt imot alle aldersgrupper, sier Mette Tony, arkitekt og innehaver av Praksis Arkitekter.

Troldtekt akustikkplater i både hvit- og sortmalte varianter inngår i designet til maltfabrikken.

En balanse mellom nye og gamle materialer

I begrunnelsen for valget av vinnerforslaget fra Praksis Arkitekter het det blant annet: «Spesielt imponerende er det at maltfabrikkens karakteristiske røde knoppskudd fortsetter i den nye arkitekturen. Fabrikkens ikoniske karakter forsterker det opprinnelige volumet og særegne uttrykket. Dermed skapes det en ensartet og samlende bygningsmasse som i første etasje åpner seg opp mot de omkringliggende gårdsrommene og ønsker alle velkommen.»

Mette Tony forklarer at deres tilnærming til transformasjoner av historiske bygninger generelt er at det gamle skal spille hovedrollen i arkitekturen – det er her det unike ligger.

– Kort sagt var strategien å styrke de historiske bygningene og renovere dem. Det sentrale var derfor å finne den rette balansen mellom de opprinnelige elementene og det nye vi skulle legge til. Vi foreslo bare nye, mindre designgrep, slik at det hele tiden var det historiske som var det bærende. Det var en dyr beslutning – og det hadde for eksempel vært billigere å bygge et nytt bibliotek i en gammel fabrikk.

– De nye materialene måtte være dempet og bidra til å styrke det historiske, – ikke stjele oppmerksomheten. Av samme grunn kan det være vanskelig å se hva som er nytt og gammelt. I stedet bør man se på det som en helhet. Det er imidlertid lagt til en ny inngangsbygning samt heis og kjeller. Bygningen skal også være moderne og tilgjengelig, og vi skal sikre et godt inneklima, men i historiske rammer, sier Mette Tony.

Foto: Laura Stamer
Mette Tony og Mads Bjørn Hansen fra Praksis Arkitekter.

La bygningen snakke

Mette Tony forteller at utrolig mye i prosjektet fungerte godt og gikk etter planen. Det var både god organisering bak prosjektet og en klar idé om hvilken retning maltfabrikken skulle bevege seg i.

Maltfabrikken eies av Syddjurs Kommune og Fonden Den Ny Maltfabrik.

– De største utfordringene ved transformasjoner – både med maltfabrikken og generelt – er alltid at man ikke har full oversikt over bygningens tilstand fra starten av. Det er noe du får underveis. Men det er noen rammer når det gjelder tidsplan og økonomi man må overholde. Dette kan være utfordrende når man ikke kjenner bygningen.

Men tegnestuen har også kunne bruke alle erfaringene fra maltfabrikken i andre og nyere prosjekter, blant annet Spritfabrikken i Aalborg, som også handler om «å bygge videre på en historisk bygning på sunt vis», forklarer Mette Tony.

– Vi har lært svært mye. For oss er det særlig viktig at vi som arkitekter holder oss litt i bakgrunnen og heller lar bygningen snakke.

Men selv om prosjektet i Ebeltoft er avsluttet, er det ikke nødvendigvis satt et endelig punktum for utviklingen av arealene rundt maltfabrikken ennå. I etterkant ble det nemlig bygget en ny paviljong.

– Selv om det er et lite tilbygg, har jeg sansen for at maltfabrikken er et anlegg som kan utvides, bygges om og tilpasses tid/behov. At man kan fortsette byggearbeidet, akkurat som vi gjorde i transformasjonen, sier Mette Tony.

 

Les mer om maltfabrikkens forvandling her

Flere artikler om renovering og transformasjon

Se flere aktuelle temaer